C

Jag är på väg till en begravning. Jag ska säga adios till en kollega och vän. Det är för jäkla märkligt. Jag vet att hon hade tyckt likadant: Hur konstigt är inte detta? Att alla kompisarna ska träffas en onsdag eftermiddag – i Varberg av alla ställen. Och så är en inte med.

Ramstedt och jag, vi gjorde Malmö Eight till Malmö Ten och utökade tjejkvoten i standup-Malmö med tretusen procent (uträkning: jag, så möjligen inte statistiskt säkerställt.) Och hade hon varit med idag skulle hon skrattat gott åt ironin att hon ska begravas på internationella mansdagen.

Här är det jag skrev i minnesboken:

Kära fina bedårande Ramstedt

Du och jag var länge dom enda flickorna bland Malmö-komikerna och i början var det inte för att det alltid va toppenkul att stå där på scen och dra vitsar bland tusen killar, utan för att någon va ju tvungen att jämna ut siffrorna. Och det gjorde vi bra. Vi har blivit kul av varann och du har aldrig varit annat än peppande och genuint stolt över dina komikerkollegor och det är en extrem unik egenskap.

Jag saknar redan vårt eviga komplimangsutbyte av den andres juveler i plast, uppskattandet av den andres perfekta frisyr och förtjusta utrop över vippiga kjolar och krås. (Typiskt va, så fort två tjejer är med ska det babblas om bijouterier. Men nåt kul ska vi väl ha!?!) Vi delar, förutom humor och pynt, också intresset musik och jag minns hur du i Emmabodas merch-tält stack till mig gratis pins och en smuggelöl. Fan va fint det va.

Stettan, jag är ledsen att du inte mått bra, men jag är glad att få ha haft dig en stund i mitt liv. Du går ut med ett bang, med både stjärnstoft och solsken. Jag hoppas där du är nu är asfett.

Kram
Jossan

IMG_5763.JPG

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

