Josetween läser 1: City of Bones – Cassandra Clare

Tjena alla monsterdiggare (pa-nik va töntet skrivet av mig. men nu står det där)

Här börjar nu en ny serie som jag valt att kalla Josetween läser. Det är alltså jag som på nåt sätt ska rättfärdiga alla dom vampyr/magi/högstadie/annat rollspelare gillar-böcker som jag köper och läser som andra läser tvättråden i kalsonger. Dom tre största utgiftsposterna i min firma Josefinito Produktion är 1. resor, 2. representation (öl jag dricker med olika människor) och 3. inspiration. Dvs böcker jag lurar min revisor (och mig själv) att jag ska ståuppa om/skriva utifrån/läsa högt i nåt som helst scen-sammanhang någon gång. Detta har aldrig hänt. Jo, en gång försökte jag skoja om Harry Potter i Pang Prego. Det slutade med att jag sprang ut ur radiostudion efter jag vrålat: Men Hermione kan ju TROLLA sitt hår platt, VARFÖR GÖR HON BARA INTE DET!?!?! ÅÅÅRRH NI FATTAR JU INGENTING!!!! Slut citat.

Men nu gör vi ett nytt försök. Nån jädra användning ska ju jag samt ni ha av att jag läser så vansinnigt mycket urban fantasy och vampyrsnusk. Så här följer första recensionen. OBS kan innehålla hur mycket spoilers som helst.

CITY OF BONES – CASSANDRA CLARE

City of Bones och Jossan.  Som tur är står titeln två gånger. Ifall du skulle glömma första gången vilken bok det

City of Bones och Jossan.
Som tur är står titeln två gånger. Ifall du skulle glömma första gången vilken bok du läser.

Clary Fray är en vanlig tjej (oh yeah I gots the rhymes) som är bästis med Simon som är hemligt kär i na (snark) men hon blir kär i en annan kille som heter Jace, eller Kax-Olle mister Cocky (min översättning).  Jace visar sig tillhöra försvaret inom trolleri, om nån slags hemlig magisk polis (Nä, inte du Hasse Brontén.) Det visar sig att Clary är lite Clar-voajant lämpligt nog. (Där tänkte du till fröken Cassandra Clare) (kanske också clar-voajant?!?) Och fattar att nåt påsegår. Hon börjar ser vampyrer och varulvar och såna prylar och Simon blir direkt svartsjuk. “Ska du nu börja ligga med den där Jace och ha vansinnigt vilt demoniskt sex?” Vill han säga, men det går ju inte för detta är ju en bok som riktar sig till 14-åringar så istället säger han: “Akta så du inte slår dig”. Sen blir han förvandlad till en råtta. Clarys morsa hamnar i koma, Jace styvbror har tendenser att vilja böga loss med en stans stora warlock och Jace och Clary visar sig va syskon. SPOILER

En av bokens alla positiva sidor (höhö) - bra uppsugningsförmåga

En av bokens alla positiva sidor (höhö) – bra uppsugningsförmåga

Mitt betyg: 4 av 5 vampyrtänder (ja, två par)

Det är bra bok. Innehållsmässigt. Utsidan är bedrövlig. Men det är också mycket det att jag hade den i väskan den dan när jag hällde ut en halvliters vattenflaska i min resväska. Så nu ser den ut så här:

Men det kan jag omöjligt blamea Cassandra för. Möjligtvis skulle den kunna haft ett bättre slut, detta med att huvudpersonerna inte kan ligga med varann. Vad ska en nu fantisera om?

MEN JAG HAR EN KÄNSLA AV ATT FÖRFATTAREN KOMMER ORDNA UPP DET I BOK TVÅ – CITY OF ASHES (HAR REDAN TJUVLÄST LITE) (FYRAHUNDRA SIDOR)

Men det blir nästa recension. Till dess- tweena bäst! (omg pinigt sagt. jaja. så blev det. taglinen är satt)

/Josetween

1 Comment

Filed under Josetween

One response to “Josetween läser 1: City of Bones – Cassandra Clare

  1. Känner att jag måste läsa denna nu. Tack!

Leave a Reply

