Min mormor

Mary

Att växa upp i Småland från 1913 och framåt tror jag kan liknas vid att växa upp i resten av landet på 1700-talet. Eller Frankrike på typ medeltiden. Kallt, fattigt, mörkt och jävligt ounderhållande. Min mormor växte upp i en grov kristen familj. Med (typ) 13 syskon (jag minns inte riktigt, hur många, är ni väldigt intresserade: fråga Gunnel.) och en pappa som var så religiös att han vägrade låta litteratur innanför dörrn. Mormor Ruth (ja, då var hon såklart inte mormor. Då var hon bara äldsta barnet Ruth. Deppigt, att va så lillgammal som ått-åring att man blir kallad Mormor) insåg tidigt att populärkultur var hennes grej. Men hur kunna läsa i fred när hon var tvungen att dels ta hand om barnen (eftersom hennes mor ju var upptagen med att föda fler syskon) och dels städa, diska, damma och samt då och då bli misshandlad av sin far för att man ansvarat för att släppa i djävulen i huset? Jo, hon fixade begagnade böcker och gömde på utedasset och satt där och läste. Ge-ni-al! Man måste ju få gå till hemlighuset då och då. Och ingen rätt krökt krok skulle ju få för sig att störa nån på porslins(eller i hennes fall: trä-)tronen. Ibland kunde hon dock glömma sig och fastna i nån särdeles spännande episod av Biggles. Eller Anne på Grönkulla. Eller vad nu var 1920-talets motsvarighet till Marian Keyes. Vilket innebar att hon satt så länge så ofta att hennes far började oroade sig för hennes mage. Men jag tror aldrig han fick reda på vad som egentligen lugnade Rutans tarmar. Bra jobbat, Mormor!

Jag kommer sakna dig.

/Josefin

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Min mormor

  1. Söt berättelse.🙂 Om än lite läskigt med arga kristna och bokförbud. Har något ändrats i Småland eller växte du också upp med böcker gömda i toalettens vattentank?

  2. Celeste

    Din mormor låter som en lady helt i min smak. En fin förebild, dessutom!

Leave a Reply

