Inget intressant. Piffiga människor: titta bort.

Det här inlägget riktar sig till dig som har en låda för dina sladdar. Och/eller en låda för dina hårddiskar du bytt. Och/eller en låda för dina böcker som heter “Hur man pratar med andra människor – IRL”. Du som är på nåt sätt datorkunnig, här är min fråga:

Computer-cat

Jag vid min dator.

Jag har två hårddiskpartioner (på min macbook. såklart).  Men eftersom jag är lat så har jag aldrig flyttat liksom grundfiler och sånt från hemmadisken till den större. Så nu är är ju hemmadisken/ startskivan full. Av massa skit som datorn buffrat. Som skitmail och sånt. Så jag kan inte installera nåt nytt, alltså uppdatera nåt, och det är ju rasande tråkigt så klart. Ska jag ta tiden att rensa startskivan? Vilket mest blir att gå genom varenda katalog och se vad som finns där. (Alltså hundra år) Eller ska jag bara backuppa allt, och ominstallera Leopard och göra en partion bara, så jag slipper samma problem i framtiden? Och då undrar jag: Kan jag timemachinea med två partioner och sen dutta in externa hårddisken till ominstallerade enpartionsdisken?

Tacksam för svar.

/O. Kunnigsson

5 Comments

Filed under Klag

5 responses to “Inget intressant. Piffiga människor: titta bort.

  1. Erik L

    Tusan, jag har lådor med både sladdar och hårddiskar, men kunde visst ändå inte hjälpa dig. Det är time machine-grejen som jag går bet på är jag rädd. Låter som du skulle behöva hjälp av en annan Mac-människa, men frågan är om det finns såna som har lådor med gamla hårddiskar…? Anyways, hoppas du löser det.

  2. Tar på mig propellerkepsen och gör ett försök: Hm, jag vet inte riktigt hur du kommer åt det som ligger på den partionen som inte är startskiva med timemachine. Om du har gott om plats på någon extern disk (den med timemachine eller nån annan) så skulle jag börjat med att kopiera över innehållet på den partionen helt manuellt till den externa.

    Sen skulle jag raderat hela den interna hårddisken utan att dela upp den. Därefter startat Macbooken från Leopardskivan och när den första rutan där man skall välja installationsplats kommer upp letat i nån av menyerna längst upp på skärmen och hittat “återställ från Timemachine”. När den är klar med det bör du ha allt som du hade på startskivan på plats, så då kan du dra över det du kopierade från den andrapartionen till den externa disken till din enda stora, glada, och lyckliga partion. Så skulle jag ha gjort, men om nåt går fel får du givetvis inte skylla på mig…

    • By George, I think you’ve got it! Ja, en My Fair Lady-referens, men det hängde du med på.

      Jag ska testa det här i imorrn, så fort jag nyktrat till.

  3. Radering av hårddiskar och berusning är en spännande kombination, så du kanske gör rätt i att vänta. My Fair Lady-referensen både förstods och uppskattades. Tack!

  4. thomas

    ring… 0737550561

Leave a Reply

